like this BLOG ?

Thursday, June 27, 2013

HATI SEORANG IBU

Seperti biasa setiap hari Jumaat aku akan ke kelas jahitan manik di Empower Kemaman.Dalam kelas tu ,aku lahh yang paling muda ..yang lain semuanya umur lingkungan 25-50 tahun .. cikgu suruh bahagikan kepada kumpulan-kumpulan kecil.setiap kumpulan hanya 4 orang.Dan salah seorang ahli kumpulan aku ialah seorang ibu ..
Semasa kami semua kusyuk jahit-jahit manik tu ,dia buka cerita pasal anak.Makcik tu cakap ..takutnya semalam tengok video orang bersalin dengan cara pembedahan kat motivasi sekolah anak..ramai budak-budak menangis semalam.insaflah tu kot tengok pengorbanan mak-mak dia,katanya...
Aku yang kusyuk duk tilik manik terus angkat muka..sebab teringat video yang pernah ditunjukkan pada aku dan kawan-kawan masa motivasi kat sekolah lama dulu ..memangg sedih pun ,dengan musik yang touchingg gile tu ..memang boleh nangis laa .aku cakap kat makcik tu “sekejap je insafnye tu makcik.. “..macam aku dulu-dulu jugak ..hehe. *dulu kan budak lagi.*
Makcik tu diam ...tak lama lepas tu,dia cerita lagi..

Makcik : makcik lagi ‘ngam’ dengan anak saudara daripada anak sendiri...

Aku : kenapa macam tu ? *sambil sengeh-sengeh*

Makcik : tak tau lahh ..

Aku : anak makcik perempuan ke lelaki ? umur berapa ?

Makcik :Lelaki perempuan semua ada.Sulong lelaki ,SPM la tahun ni .

Aku : oohh ,mungkin dia rapat dengan ayah dia ... * sekadar menyedapkan hati makcik*

Makcik : takde lah ,dengan ayah dia pun tak rapat jugak..budak-budak sekarang asyik nak
                lebihkan kawan ...

Aku : duduk asrama biasanya macam tu la budak-budak ni ..sebab dah hari-hari
                           jumpa. *sekadar menyedapkan hati makcik*

Makcik : tak duduk asrama pun Asmaa ..

Aku : Dia takde cerita apa-apa dengan makcik ?macam saya ,saya akan cerita apa sahaja 
          masalah yang perlu dikongsi dengan mak ..macam kawan.kalau masa kecil ,
          mak ajar kami cara lain ..bila besar,cara lain ...

Makcik : Ada cerita kadang-kadang tapi bosan .hahahaa *makcik ketawa ,dan aku tak paham
                kenapa dia ketawa..mungkin itu hanya gurauan..aku pun ketawa lah sama.haha *

Makcik : hmm,budak-budak sekarang ni lebih pentingkan kawan daripada
                hati mak ayah dia. Tu yang kita selalu terasa hati dengan dorang ...
                  apa-apa mesti nak kawan dia dulu ...tak fikir dah kita .

       
muka makcik berubah bila dia cakap macam tu ..macam sedih tapi bila tengok aku,dia
tersenyum tawar ..  *sekadar taknak bagi orang tahu dia sedih*
aku terdiam tak tau dah nak kata apa ..hanya membalas senyuman tawarnya.
mungkin hati seorang ibu ini sudah beberapa kali terasa dengan kerenah anaknya
yang lebih mementingkan hati orang luar berbanding hatinya yang
selama ini mengandung,melahirkan,menjaga dan mendidik dia .


No comments: