like this BLOG ?

Friday, December 28, 2012

tanda MATI kian HAMPIR


Assalamualaikum ... 
Semoga semua berada dalam keadaan sihat di samping tugasan harian hendaknya. Seram jugak kan tajuk saya kali ni. Mungkin pada golongan yang dah bersedia tak akan merasakan debarannya, maklum sahaja amalan dah cukup. Walau apapun sebagai manusia biasa saya rasa kita perlu bimbang sbb takde jaminan jugak kita akan menempuhi alam kematian sebagai satu alam yang indah.
Kerananya, kita bukan insan yang terlepas dari melakukan dosa. Pertama, dosa pada Tuhan, sekalipun kita solat atau melakukan ibadah wajib adakah ibadah kita tuh akan diterima. Jika difikirkan mmg hidup ni penuh dgn kerunsingan. Tapi kita perlu optimis dgn setiap apa yg kita usahakan bukan? Semoga semua yang membaca mendapat manfaatnya. 
SEKADAR GAMBAR HIASAN


TANDA 100 HARI SEBELUM MATI 
Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya.Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran iniakan berhenti dan hilang setelah kita sedarkan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati. 
TANDA 40 HARI SEBELUM MATI
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya keatas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabutnyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya. 
TANDA 7 HARI
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan. 
TANDA 3 HARI
Pada ketika ini akan terasa denyutan dibahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan. 
TANDA 1 HARI
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya. 
TANDA NAK MATI
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. 
Ya ALLAH Ya Tuhanku, aku pohon moga matiku dalam iman. Ada tempat utk dikuburkan, ada org yang akan solatkan dan ada mereka yg sentiasa mendoakan

Wednesday, November 28, 2012

you are officially graduated ;D

not me .HAHA .
TAHNIAH buat kakak tersayanggg, AISYAH BT ALI .
you are officially graduated last week .
umi dan abah sangat bangga dengan awoks .ecehh ,haha !
semoge hidup awoks lebih senang di masa hadapan dan jangan lupa your parents okeyy .
kami adek beradek pun tumpang gembira ..sekurangnya kakak sulong kami dah gradd  ! haha .
bile lah pulak time aku ,mimpi aje laahh ...haha .

kumpul reramai makan tengahari dengan family kawan kawan kakak ,
happynyerr duk reramai gituu .
macam ade family besar pulak .ehee ~


okey ,ibu bapa sahaja boleh masuk kat dalam ..kite duk luar aje lahh ngadap skrin kecik ni .
panas gilerr kowt .haha .

lahaii ,suke sangat dorang boleh pegang bungaa .
lagi lagi si baju merah tuuu .
ohoohooiii ~

saat menanti anaknya keluar dewann .


ehhh ,ade jugakk muka dia nihh .ohohooii ,bunga pinjam .haha !


and here ! this is my sister .
sukenye bile dah grad !
huaaa ~
kite ? tengok je okeyy . haha .

Solat Sunat Tahajjud


بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

Solat Tahajjud adalah solat malam yang dilaksanakan setelah bangun tidur, afdalnya dibuat secara bersendirian waktu selepas tengah malam. Solat sunat ini amat dituntut dan sangat baik dilakukan sebagai ibadah tambahan. Rasulullah SAW dan para sahabat tidak meninggalkan solat ini sepanjang hayat mereka.
Firman Allah SWT.:
17:79
 “Dan pada sebahagian malam hari bersolat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadat tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.” 
(Surah Isra’; ayat 79)
.
Rasulullah SAW bersabda:  “Kerjakanlah solat malam sebab itu adalah kebiasaan orang solihin sebelum kamu, juga suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Tuhanmu, juga sebagai penebus segala amalan buruk, pencegah dari perbuatan dosa dan dapat menghalangi penyakit dari badan.”   (Riwayat Tirmizi dan Ahmad r.a.)

.

Tujuan Solat Tahajjud

.
  1. Sebagai petanda perhambaan kepada Allah SWT.
  2. Mendekatkan seorang hamba dengan Penciptanya
  3. Tanda kesyukuran manusia di atas nikmat kurniaan Allah SWT.
  4. Menguatkan jiwa dan ketaqwaan seseorang kepada Allah SWT.
  5. Mendapatkan ketenangan dalam menghadapi cabaran dan dugaan hidup.
.
.

Cara Mendirikan Solat Tahajjud

.
Solat Tahajjud dilakukan tiada had rakaatnya, mengikut kesanggupan dan kemampuan, dengan setiap dua rakaat satu salam. Jika dirasakan berat memadailah sekadar dua rakaat tetapi dilakukan secara berterusan setiap malam.
Rasulullah SAW telah bersabda,:  “Amalan yang disukai oleh Allah, adalah yang terus menerus (istiqamah) walaupun sedikit.”    (Riwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Aisyah.)
.
.

1.  Sebelum mengerjakan Solat Tahajjud baca doa berikut :

 .
Tiada Tuhan melainkan Dikau, Maha Suci Dikau! Daku memohon ampun kepada-Mu bagi dosa-dosaku dan daku memohon kepada-Mu akan Rahmat-Mu. Ya Allah! Tambahkanlah padaku ilmu dan janganlah Dikau pesongkan hatiku setelah Dikau berikan petunjuk. Dan berikanlah daku Rahmat-Mu; Sesungguhnya Dikaulah yang melimpahkan rahmat! Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkanku dan kepada-Nyalah tempatku kembali.
.
.

2.  Niat Solat Tahajjud:

(Ushalli sunnatat tahajjudi rak’ataini Lillahi ta’ala)
Daku bersolat Sunat Tahajjud dua rakaat, kerana Allah Ta’ala.
.
.

3.  Bacaan Surah selepas Al-Fatihah:

.
a)
Rakaat pertama:    Ayat Al-Kursi  (7 kali)
Rakaat kedua:    Surah Al-Ikhlas  (11 kali)
Atau;
b)
Rakaat pertama:    Ayat Al-Kaafirun
Rakaat kedua:    Surah Al-Ikhlas
Atau;
c)
 10 Ayat Terakhir, Surah Al-Imran,.
(Rasulullah SAW sering membaca ini pada solat Tahajjud Baginda.)
.
.

4. Selepas membaca tasbih pada sujud kedua dalam rakaat terakhir, bacalah doa berikut 3 kali:

.
.

5.  Selesai salam solat Tahajud, bacalah doa yang pernah dibaca oleh Rasulullah SAW ini:

.
.

6.  Kemudian sambung baca Doa Solat Sunat Tahajjud berikut:~

.
Ya Allah! Bagi-Mu segala puji-pujian. Dikaulah pendiri langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagi-Mulah segala pujian, Dikau Penguasa langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Dan bagi-Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya.
Bagi-Mulah segala pujian, Dikaulah yang benar (Al-haq), janji-Mu adalah benar, firman-Mu adalah benar, perjumpaan dengan-Mu adalah benar, syurga itu benar dan neraka adalah benar. Nabi-nabi itu benar, Nabi Muhammad SAW adalah benar dan adanya hari Kiamat itu benar. 
Ya Allah! Pada-Mulah daku menyerahkan diri, dengan-Mu daku beriman, kepada-Mu daku bertawakal, kepada-Mu daku kembali, dengan-Mu daku menghadapi musuh dan kepada-Mu daku berhukum. Ampunilah dosa kesalahanku yang telah lalu dan yang terkemudian, baik yang daku sembunyikan mahupun yang daku nyatakan, di mana Dikau lebih mengetahuinya. Dikau yang Maha Mendahului dan Maha Mengakhiri. Tiada Tuhan melainkan Dikau! Tiada padaku daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah!
Ya Allah! Berilah kami kebaikan di dunia dan kebajikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.
Selawat Allah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan ke atas keluarga serta para sahabat sekeliannya. Segala puji hanyalah untuk Allah; Tuhan Pemelihara seluruh alam.! 
.
.

KELEBIHAN  SOLAT TAHAJJUD

.
    1. Tahajjud adalah solat sunat yang paling afdal.
    2. Doa dimakbulkan Allah.
    3. Memperolehi ketenangan jiwa.
    4. Merasai diri hampir kepada Allah SWT.
    5. Diberikan keistimewaan oleh Allah SWT.
    6. Memperolehi pertolongan dan rahmat Allah.
    7. Menewaskan gangguan dan godaan syaitan.
    8. Mencegah dosa dan menghindari  penyakit.
    9. Menjadi lebih berdisiplin dalam melakukan tugas.
    10. Allah SWT memudahkan menerima ilmu yang dipelajari.
    11. Terkeluar daripada catatan sebagai golongan yang lalai.
    12. Dihormati masyarakat dan dijauhi daripada hasad dengki manusia.
    13. Allah SWT memberikan kemudahan dan rezeki yang berpanjangan.
    14. Orang bersolat Tahajud menjadi kesayangan Allah SWT.
    15. Diberi keistimewaan yang orang lain tidak perolehi.
    16. Mendapat kemuliaan Allah SWT di dunia dan akhirat.
    17. Meninggikan martabat seorang hamba di sisi Allah Azza Wa Jalla.
    18. Memudahkan hisab di akhirat dan melintasi Titian Siratal-Mustaqim.
.
.

Memudahkan Bangun Solat Malam

.
  1. Sebelum masuk tidur, berniat ingin melakukan Solat Tahajjud.
  2. Menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat.
  3. Bersederhana makan dan minum pada waktu siang.
  4. Membaca ayat-ayat Al-Quran.
.
Rasulullah SAW bersabda:  “Sesiapa yang hendak tidur dan berniat untuk bangkit bagi mengerjakan Solat Sunat Tahajjud, kemudian tidurnya terlajak sampai ke pagi, maka dicatat niatnya itu sebagai satu pahala, manakala tidurnya pula dikira sebagai kurniaan Allah yang diberikan kepadanya.”   (Riwayat al-Nasa’i dan Ibnu Majah r.a.)
.

وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه

Wednesday, November 14, 2012

engaged COUSIN (Norliyana Erain)

Tahniah to my cousin yang dah selesai melangsungkan pertunangan dia semalam ,13/12/2012 .
Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar .


first tengok kat dress tunang die ,terus berkenan .
soft pink yang sangat comel dengan manik dan bunga ros kecik kecik .
waaa ,*dalam hati berangan nak pakai jubah ala ala gitu .hahaha !


bila wakil dah start berpantun .second time tengok 'live' atur cara orang bertunang .
rupanya adat berpantun masih diamalkan dalam masa kini ,cume kali ni takde berbalas pun .hehe 


i know my cousin sangat nervous time ni .haha !
banyak kali practise duduk simpuh ,salam salam dalam bilik sebelum acara sarung cincin .
kelakar tengok orang ,time kite tak tahu laaa .hahahaha !
umi kite cakap ,anak anak umi takyah tunang lahh .
kalau berkenan ,nikah terus .haha !
agak setuju lahh , jimat kos jimat masa .
tak gitu ?


haa nah !
cousin dan Encik Tunang yang sangat pemalu orangnya .
lahaii ,sweet gituuu .
to my cousin ,Norliyana Erain ... semoga kekal ke jinjang pelamin la hendaknya .InsyaALLAH ;)

Sunday, October 28, 2012

jadilah sahabatku jua di syurga ..InsyaALLAH :')

Bismillahirrahmanirrahim .....
Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani ...


Sayu pilu sedih rasanya nak menari bersama keyboard malam ni dengan ditemani lagu najwa latif .,air mata bertakung di kelopak menunggu saat gugur..entah kenapa rasa begini .huhuu
Bersyukur padaMu YA ALLAH kerana temukan aku dengan insan insan yang baik untuk menjadi temanku.
Teman yang selalu ingatkan aku bila tersalah langkah ,teman yang selalu tunjukkan jalan bila aku tersesat ,
teman yang memimpin aku bila aku dalam kegelapan ..


rindu nak gini gini lagi >_<


Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim ... 
Sesungguhnya aku sangat sayang sahabat sahabatku ,
maka berilah mereka kebaikan baik didunia mahupun di akhirat kelak .
 Andai kami terpisah didunia ,maka temukanlah kami di JannahMu Ya Allah ... 
Kau bimbinglah hati-hati kami supaya sentiasa berada di landasan yang betul 
supaya dekat denganMu selalu ..
supaya mendapat syafaat dariMu ,
supaya sentiasa ikut suruhanMu dan tinggalkan segala yang dimurkai .
Jauhilah hati hati kami daripada segala maksiat .. 
Ya Allah Ya Tuhanku ....
ampunilah dosa dosa kami .. 
bersihkanlah hati hati kami , 
lembutkanlah hati hati kami ...
Ameenn ...

tegurlah aku bila aku terleka , 
nasihatlah aku bila aku tersilap , 
marahlah aku bila aku terover .
dengan itu aku akan tahu dimana salahku ,dan aku akan baiki perlahan dan perlahan ...
terima kaseh sahabatku Nur Hafiza & Nur Aishah :)

#ku tahu ku adaMU :'(

Sunday, October 21, 2012

kepada yang bercintan ,jom elak penyakit hati !


terkadang hati ini sakit , terkadang hati ini terluka ,terkadang hati ini sering menangis sendiri ..
kerana apa ? kerana kita hanyalah insan biasa , kita hanyalah seorang hamba ,kita manusia yang punya segala perasaan ...segalanya .. sedih kecewa sakit perih pedih gembira ... terkadang datangnya gembira ,terkadang datangnya sedih . orang pernah berkata , jika kamu menyukai sesuatu maka janganlah berlebihan kerana bimbang rasa suka itu bertukar benci .dan jika kamu membenci sesuatu maka janganlah berlebihan kerana bimbang rasa benci itu bertukar suka .. apa aku nak cakap sebenarnya?
HATI . janganlah kamu bermain dengan hati seseorang kerana natijahnya sangat dahsyat .
luka kerna kecewa bercinta dan berkasih mungkin akan melekat sehingga 2 3 tahun lamanya ,dan mungkin juga akan meninggalkan parut selamanya ...haa ,itulah part paling pedih .
sakit luaran boleh dirawat ,sakit didalam hanya ALLAH yang tahu penawarnya ..maka sentiasalah kita mendekatkan diri kepada ALLAH moga moga hati kita dilindungi , dirawat dan dijaga daripada sebarang penyakit hati ..
jom elak daripada terkena penyakit hati ,caranya bagaimana ?
mula mula sekali ,jauhkan diri daripada bercinta sebelum kahwin ..haaa ! belum pasti dia yang menjadi teman lelaki/wanita kita itu akan menjadi suami mahupun isteri kita ...ni yang budak budak bawah umo ni haa ..
pantang buat baik siket ,,dah nak cintan cintunn . masa baru baru memang la 'i love you' 'i miss you'..
bila dah bosan , mula lahh 'i hate you' 'you are not my everything lahh .' pastu rasa sakit hati ,menangis 4 tahun .tak keluar bilik 4 hari ..hohooo .
 ehhh ,,takyah nak tipu laa ,kite pown ade experience jugak .hahahaha !
okey sambung balik ,lepas tu ade pulak yang tanya ...kalau dah ter-jatuh cinta dan ter-clash macam mana pulak nak elak ? uihh ,sakit hati tu haa ,maen maen pulak dia .
aihh ,hak tu takleh nak buat ape dahh .nak elak macam mana lagi kalau hati dah terpaut ...
macam ni lahh ,kalau dah tersangkut nak buat macam mana dah ..kita boleh rawat hati dengan dekatkan diri kepada ALLAH ...
dekat macam mana ?
selalu fikir positif . 'setiap yang berlaku ada hikmahnya '.zikir .selawat .solat 5 waktu kena cukup .banyakkan bersabar.

KENAPA ALLAH TEMUKAN KITA DENGAN ORANG YANG SALAH ?

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya apabila kita bertemu jodoh yang sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.


2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.
3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.
4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.
5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan…
6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yangg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.
7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.
8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.
9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL.
Wahai sahabat yang kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA.WALLAHUA'LAM :)

segala apa yang baek itu datangnya daripada ALLAH SWT ,dan yang terkurang itu daripada saya sendiri .ampun maaf jika ada yang tersalah bicara ..sekian :)

Wednesday, October 17, 2012

cara solat sunat DHUHA yang ringkas .jom amalkan :)

Cara Ringkas Solat @ Sembahyang Sunat Dhuha :





Rakaat : 2,4,6 hingga 12

Waktu : 10 pagi, atau antara 7am - 1pm petang sebelum waktu zohor, “Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hingga 1 petang (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).

1. Rakaat Pertama "Allahuakbar" & Niat dalam hati :
++ "Sahaja aku sembahyang sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Ta'ala"
++ Baca Alfatihah hingga akhir
++ Baca Surah, pendek pun takpa. (paling elok surah As-Syams )

2. Rakaat Kedua 
++ Baca Alfatihah
++ Baca Surah, pendek pun takpa. (paling afdhal surah Addhuha)
++ Tahiyyat akhir & Beri Salam..

3. Doa 
++ Mohon Allah murahkan rezeki kita..berkati kerja kita.
++ Doa apa sahaja..mengadulah pada Allah.
++ Bahasa melayu, jawa, nogori, iban apa saja semua boleh, Doalah.
++ Paling mantap guna Doa ini khas untuk waktu Dhuha : KLIK SINI
++ Nak mudah hafal doa? guna cara berlagu UNIC Doa Dhuha

:: Allah lebih suka amalan yang sedikit tetapi istiqamah daripada yang dahsyat tapi kadang kadang  dan jarang jarang. semoga saya dan anda semua peroleh kebaikan .. :)

Thursday, October 11, 2012

lelaki yang baik untuk perempuan yang baik ,perempuan yang baik untuk lelaki yang baik .

ehh ,syahdu pulak dengar 'munajat keampunan' yang kawan kite kasi ni ..
sob sobb .. tetibe pulak idea nak menulis menendang nendang otak ..aishh ! sabo sabo .
aku nak kongsi apa yang aku tahu ,seandainya silap dialu alukan untuk perbetulkan .. sama sama kita kongsi apa yang baik baik ...

tadi masa beronline ,terjumpa lah 1 post dari seorang saudari kita berbunyi ...



betullah apa yang dikata tu tapi bila baca komen ,haaa ..ade yang masih tak tahu ni ..
ramai yang akan cakap macam tu ,even aku sendiri pun cakap macam tu dulu duluu ..tapi sekarang dah tahu.
sebenarnya bukan susah nak cari orang yang sebegitu ,aku percaya masih ramai lelaki diluar sana yang baik ,yang beriman ,taat kepada ALLAH ..
tapi kita kena cari ...macam mana nak cari ?
kuncinya ada pada kita sendiri ... nak tahu apa kuncinya ??
okey ,duduk baik baik nak cerita ni ....jangan tolak tolak ..
kunci untuk mencari yang baik baik itu ada pada sesiapa sahaja yang kelakuannya baik .
kerana apabila kita mahu yang baik ,kitalah terlebih dahulu perlu berubah menjadi baik ...istiqamah dan istiqamah ,jangan separuh jalan then balik ke perangai lama .jangan begitu sayangg ..
sesungguhnya aku tahu ianya sukar ,tapi sentiasalah berdoa dan berdoa supaya ditetapkan iman ...
dan apabila kita berazam untuk menjadi baik ,maka ALLAH akan mengirimkan orang orang yang baik untuk mendampingi kita ,untuk berkawan dengan kita .
MasyaALLAH ,baiknya ALLAH pada kita kan kawan kawan ..

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26)
Ya Allah ,tak rugi kita jadi baik ...tak rugi kawan kawan ...
ALLAH itu maha adil .
akhir kata .. macam mana kita ,macam tu lahh jodoh kita .jom ubah diri ! jaga hati jaga diri ..semoga kita semua berada dibawah lindunganMU YA ALLAH ...amin ya rabbal alamin ........

mulut dan hati manusia sangat bahaya .

hye u'olls ,me come back ! hehe .
Assalamualaikum w b t ..
rindu sebenarnya nak menaip balik macam dulu dulu ..bapak sedare asyik tanya bila nak happdate belog ,bila nak hupdate belogg .haha .naseb baek ade mood rindu kat blog .tapi kekangan masa mematahkan niat .
ceh ,susun ayat .HAHA .
malam ni rasa macam sengaja nak tido lewat ,rasa macam nak menaip pulakk.
saja curi masa .walaupun Tuhan bagi kita 24 jam sehari ,masih rasa tak cukup kan ?
hakikatnya ,manusia memang tak pernah rasa cukup dengan apa yang diberi .. lagi rugi kalau orang tu banyak luangkan masa depan laptop daripada beribadah ..ibadah bukan aje solat 5 waktu ,ibadah tu luas .
macam macam boleh jadi ibadah ,tidur juga boleh jadi ibadah ,..bahkan berfacebook juga boleh jadi satu ibadah .macam mana tu ? kalau kita berfacebook ,tapi menghadap perkara yang baik baik ,maka ia akan jadi satu ibadah ..wallahua'lam .. aku bukan nak cerita pasal tu ,,tu muqaddimah semata mata .
malam ni nak cakap siket ,,bukan nak cakap hal sesape ..tapi buat renungan aku sendiri serta kawan kawan yang lain .kadang kita rasa kita dah cukup baik ....dah cukup pandai berkata kata ..dah cukup hebat ,walhal tanpa kita sedar ramai yang kurang senang ,ramai yang tak selesa dengan kelakuan dan percakapan kita .
tidak salah untuk meluahkan apa saja jika untuk kebaikan tapi hati manusia kadang kadang mudah tersentuh.
bergurau juga begitu .tiada salah kita bergurau senda ,mungkin kita fikir orang tu tak ambek kesah kerana tanggapan kita 'tak apa ,dia tak ambek hati punya dengan aku''tak apa ,dia mesti faham perasaan aku'
'tak apa ..tak apa ..tak apaa ...'
padahal hakikatnya kita tak pernah tahu perasaan orang macam mana ,
TAHUKAH ANDA ? 1000 orang ,1000 ragam ...
mungkin dulu dia seorang yang tak kesah . mungkin dia sudah biasa dengan sikap anda tapi pernah tak kita fikir ,manusia boleh berubah bila bila masa .. dari seorang yang cekal menjadi sensitif ,dari seorang yang tabah menjadi lemah .
berlapik la pabila berkata kata supaya tidak menyinggung mana mana pihak ,bersopanlah pabila berbicara .
sedalam mana pun rasa sakit hati kita kat orang ,sekuat mana pun rasa nak marah kat orang ..cubalah untuk bermanis muka ,cubalah cakap dengan baik .tak rugi ,,bahkan dapat pahala kerana kita berusaha melawan rasa amarah ..kerana amarah itu semua datang daripada syaitan ...dia akan menghasut dan buat apa sahaja untuk menimbulkan rasa yang tidak baik dalam diri manusia ...supaya kita berkelahi ..
jika kita dapat tangani rasa marah itu ,,maka kita adalah orang yang bijak ...
kita adalah orang yang berjaya ..


kesimpulannya *rajin pulak nak buat kesimpulan ,
berhati hati ketika berkata kata ,fikir dahulu sebelum berbicara .
kerana lidah lebih tajam daripada sebilah pedang ...dan hati manusia pula mungkin mudah terluka .
manusia juga kadang mudah untuk memaafkan tapi payah untuk melupakan ...Wallahua'lam .. :)

sekian daripada hamba ALLAH yang tidak sempurna .

Wednesday, September 12, 2012

stop blogging !


hello there ..,
im sorry for take a long time to write back ..here ! 
hmm ,after a long time ,i think i dont have time ,mood , story or anything interesting to share with all of you now.
that is becoz i can't upload the pictures from my own camera to this blog .and i dont know whats the problem ! maybe its becoz of setting .
its ruin my mood to share what happen in my life .yes ,there is a lot of story but the entry can't be interesting without pictures right ..
so here have an announcement !
i make a desicion to stop blogging for a while ...until the problem settled !
thanks ..


much love,ASMAA .

Tuesday, August 21, 2012

Aidilfitri 2012

eyp ,hye !
malas bebeno nak meng-update blog disaat mate mengantuk cengginih . tapi still nak cerite ..ringkas ringkas aje la ehh .

HARI RAYA 1 :
 kitorang pergi ziarah kubur arwah tokwan kat kerteh (sebelah abah) dan paka (sebelah umi) ..pastu balik rumah ,tak pegi mana mana ..tunggu je orang datang rumah ..time tetamu takde ,kami 4 beradek pegi rumah bapak bapak sedare and jiran jiran sebelah rumah ..


HARI RAYA 2 :
pagi pagi lagi umi dah kejutkan kitorang .macam bangun nak bersahur plak rase ...dalam pukul 6 something ,kami bertolak ke terminal bas Kuala Terengganu .sebab hantar si adek tuh pegi kem SPM kat Kedah ..dia naek bas kat KT tu aje ..sangat menarik suasana atas jalan raya time tuh ,haha .hanya kereta aku yang bergerak atas jalan tu ..1 biji pown susahh nak jumpa .tak pernah aku tengok jalan raya setenang itu .huahaha .otw balik dari Terengganu , bapak sedare call suoh pegi rumah dia kat kemaman ,..ajak makan sate katanya ..then kami straight ke sana sampai lah ke petang ..


HARI RAYA 3 : pegi kuantan ,mak sedare kahwin .SELAMAT PENGANTIN BARU che yam dan suami!
comel gila dorang .geram nengok ..ehee ***
sepupu sepupu pulak sengal .haha ! tak kering gusi la jawabnya ..


HARI RAYA 4 : takde plan ape ape ,so boleh bangun lewat siket .muahaha !

Saturday, August 18, 2012

SALAM AIDILFITRI

Assalamualaikum semua ,sekarang pukul 2 .10 pagi ..dan aku masih tak dapat nak lelapkan mata .
sambil teman mak aku jahit baju raya ,boleh la update blog .kan kan kan ^^
aku rasa AIDILFITRI tahun ni lebih bermakna daripada tahun sebelum sebelum ni. kenape ? Sebab aku kan dah bebas dari cengkaman sekolah ,exam ,sekolah , exam . hewhew~
lega rasanya boleh spent time dekat rumah seberapa lama yang aku mahu , pastu takyah nak fokuskan hal hal study .. fokus hal kat rumahh aje .ehee ~
raya dah esok kan ?eh ,esok dah raya kan ?tu pown kalau mak bulan lahirkan anak bulan esok laaa .kalo tak ,tunda tahun depan .ade ke ?
okey okey ,aku rase cam kekok da nak menaip sebab dah lame sangat jari ni tak menari atas keyboard .fheww -_-
*nak buat iklan siket .toink toink ^^
Ramadhan tahun ni banyak perkara yang tak dijangka berlaku kat aku dan keluarga .
# sepupu belanja mesin craft -terima kaseh
# kawan belanja jubah yang aku nak - terima kaseh
# dapat beli Canon - terima kaseh umi
# anak angkat umi balik dari Lubnan hari ni - suprise gila

Alhamdulillah ...semoga korang juga ada hal hal yang menarik sepanjang Ramadhan bersama kita tahun ni .
dan di kesempatan ini ,aku nak ucapkan.......
  SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

mohon ampun sekiranya aku ..

 #terlebih mesra
#tersilap cakap
#terover bergurau

 dan lain lain lagi yang boleh buat sesiapa sakit hati dengan aku yang tak sempurna ni .*cewah ,ayatt !
mohon maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki .semoga Syawal yang bakal menjelma ni menjadi kenangan terindah yang boleh dikenangg sampai bila bila (;
Insyaallah .

ikhlas daripada : Asmaa dan suami :)
 -Kota London-

Sunday, August 12, 2012

ramadhan 2012

puhh puhhhh *tiup habuk

ehermmm ,Assalamualaikum ...lamenye tak menaip .kan kan ?
acctually,i have no time to spend time in blogging .maklum lah ,bile dah masuk bulan puasa ni macam macam nak kena buat .online pown sebelah malam je kejap ,,tu pown sebelum tidur .petang panas .asyik tidur je .hehe
tapi tapi tapiii ...tidur saye tu ibadah tauu .sebab sebab sebabbb daripada buang masa online ,baik tidur ..
hee ;)
so sebab tu lahh aku terlambat nak ucap SELAMAT BERPUASA .tapi selagi tak beraya ,takpe lagi kan ?
mula mula nak puasa hari tu punye lah semangat bincang menu sahur dan berbuka ngan kakak dan umi ..
memangg lazat habess .tapi untuk seminggu je ..lepas seminggu ,dah tak tahu nak buat menu ape .haha !
last last jadi lahh menu mengarutt .. ni ade brape hari lagi puase ,memang takde idea dah nak makan ape .
ade jugak yang berbuka dengan maggi karangg .hahaha .
puasa dah nak habis ,raya pun dah nak dekat ..tinggal berapa hari aje lagi ..
so hows your preparation nak sambut raya ?dah beli semua ke ?
baju ,kasut ,selendang,selipar,kuih raya ..haa ,camne camne ?
aku rasa tahun ni jangan nak berangan ade kuih raya buatan sendiri ,aku pakai beli je kot .rase macam malas pulak nak buat kuih kuih tahun ni .kalau kite buat sendiri ,bilenye nak abis kuih raya yang orang jual belambak lambak tu ..tak gitu ? haa ,time nak raya camni la barang banyak offer ,ngehehe !
tadi pegi jalan jalan carik baju raya pown dah rambang mata .sume nak ditengok ,sume nak dibeli .
ye ye ye ,aku tahu ...tak yah cakap ah ..pompuan memang suke sangat time nih .ahahaah !
haihh ,tapi jangan lebih lebih sudahhh .IKUT BADGET YE KAWAN KAWAN .. murah takpe ,janji berkualiti .. 
ok lah ,pesanan ikhlas daripada pihak penaja ...
:: berbelanjalah mengikut kemampuan ,semoga ramadhan kali ini penuh makna buat kita semua .

wassalam ,ASMAA :)

Friday, July 13, 2012

i got it ,yeahh !

bismillahirrahmanirrahim ....

Alhamdulillah  YA ALLAH sebab da makbulkan doa aku ... hampir setiap hari aku berdoa smoga dapat masuk Universiti .ngee ~


akhirnya ...
fuhhh ,legaa yow ....
okey ,nak gtau tu je .ngehehee  .wassalam .

Tuesday, July 10, 2012

kecewa ?


Pernah kita gagal dalam kehidupan? Rasa tak berguna? Rasa terseksa? Rasa sedih yang menggunung tinggi?
come on, move on! stop crying.
Percaya atau tidak, actually selepas kegagalan/kesedihan yang menggunung tinggi, sebenarnya, kegagalan itulah yang mendidik diri. Ujian yang hebat untuk orang yang hebat. Ujian itulah yang bakal mendidik dan menjadikan diri seseorang itu hebat. Nak jadi orang hebat? perlulah merasai dulu peritnya berjuang, pedihnya kehidupan. kalau mengeluh saje, don't expect much lah dalam hidup.
Seseorang yang kita lihat, begitu hebat peribadinya. Jangan sangka dia tidak pernah melalui detik-detik kejatuhan dalam dirinya. Malah, kejatuhan itu membuatkan dia kembali berazam untuk mencerahkan kehidupannya. Seseorang yang gembira tertawa ceria, jangan sangka dia sebenarnya pernah menangis setiap hari kerana kekecewaan. Kesedihan itu lalu membangkitkan dirinya sendiri untuk mencorakkan kehidupan yang lebih hebat di masa akan datang.



Anda pernah merasa bagaimana peritnya gagal mendapatkan sesuatu yang kita idamkan? Well actually, Allah sedang mendidik diri kita. Dia tidak memberikan apa yang kita mahu tapi dia memberikan apa yang kita perlu.Jika apa yang kita idamkan itu tidaklah begitu baik buat diri kita, maka Allah berikan kegagalan. Then, apabila kegagalan itu yang kita selalu sedih-sedihkan, bagitahu pada diri sendiri, selepas kesedihan/kekecewaan, Allah akan berikan aku bahagia. This is very true. Membuatkan diri kita berjaya in life. Nak senang-senang je? hello, itu bukan life namanya.


Anda pernah rasa frust bercinta? Peritnya kasih sayang yang bergunung-gunung dibina tapi tidak kesampaian? Itu tandanya, dia bukanlah yang terbaik untuk masa hadapan kita. Mungkin pandangan sebagai manusia, dialah yang terbaik yang pernah hadir dalam diri kita, but Allah said dia bukanlah yang terbaik buat diri kita. Orang yang terbaik itu hanya muncul setelah bertahun lama kita kecewa dan kesedihan sehingga cinta itu ibarat terpenjara dalam hati. Kita mengeraskan hati agar membutakan cinta biar diri sendiri tidak terpengaruh lagi. Kekecewaan dan kesedihan itulah yang menjadikan diri kita hebat. Keperitan itulah yang menjadikan diri kita tabah setiap hari. Sehingga orang jadi kagum.



Hidup ini ada atas dan bawah. Macam roda. Once kita berada di atas, once kita berada di bawah. Jangan rasa selesa sangat. Kalau kita rasa sekarang kita bahagia, ingatlah suatu hari nanti kita akan diuji dengan kesedihan. Kalau sekarang kita rasa berjaya, ingatlah suatu hari nanti kita akan diuji dengan kegagalan. Hidup ini adalah ujian. Gagal tak bermakna kita gagal selamanya. Sedih tidak bermakna sedih berpanjangan. Sediakanlah ruang untuk kita sendiri menghargai kebahagiaan.



Apa yang perlu dilakukan ketika menghadapi detik-detik kejatuhan? Just think positive. Dekatkan diri dengan Allah. This is the only treatment yang memang sangat success untuk mencantumkan hati yang berkecai. =’) Hanya Allah sahaja yang mempu mencantumkannya kembali. Sangat rugi if kita handle kesedihan kita dengan terus memusnahkan diri, menyakiti diri sendiri dan berkabung terlalu lama. Just remember, kesedihan dan kekecewaan itulah yang menjadi guru dalam kehidupan kita. Kenapa perlu bersedih terlalu lama? Menangis setiap hari itu bukankah akan menyakiti diri sendiri je? Move on.

mantera untuk memikat awek


Musim cuti sekolah sinonim dengan musim orang kahwin, agaknya tak sabar nak ikut jejak kawan-kawan yang dah ada pasangan tu yang duk cari mentera dan doa untuk perempuan suka kat dia tu kut.

Silap masuk blog sungguh la klau singgah kat sini nak cari mentera nak pikat aweks. Kalau doa ayat pengasih tu mungkin boleh dipertimbangkan tuk dikongsi.

Meh sini nak kongsi sikit ilmu cara nak dapat or nak pikat aweks pada yang dah berhajat nak cari pasangan tu baca kat bawah ni ya:


So dah dapat apa yang dicari?



SELAMAT BERAMAL ;)

Sunday, July 8, 2012

Adab/Tanggungjawab seorang Anak terhadap Ibubapa


Ibubapa mempunyai kedudukan yang tinggi lagi mulia di sisi Allah swt.Merekalah yang menjadi sebab kelahiranya anak-anaknya. Mereka lah yang memelihara, mengasuh serta mendidi anak-anak itu dengan sempurna, termasuklah makan minum, pakaian, lindungan dari segi keselamatan serta kasih sayang. Segala pengorbanan kedua ibua bapa terutama ibunya tidak ternilai besarnya jika hendak di balas. Jasa ibubapa adalah amat banya.

Di dalam hadis-hadis disebutkan beberapa dosa besar yang dinyatakan oleh Nabi saw secara tertib:

1. Mempersekutukan Allah
2. Derhaka kepada dua ibubapa.
3. Cakap bohong atau persaksian bohong
Antara adab/tanggungjawab seorang anak terhadap ibubapanya adalah seperti berikut:
1. Sentiasa taat dan patuh terhadap suruhan /ajaran ibubapa. Sesuai dengan perintah Allah swt supaya pertama-tamanya beribadat kepadaNya dan selepas itu taat kepada kedua ibubapa.
2. Hendaklah bercakap dengan lemah lembut dan suara yang rendah ketika bertutur dengan ibubapa. Jangan sekali-kali membantah dan mengherdik mereka dengan apa jua perkataan kerana perbuatan itu ditegah Allah SWT .
3. Sentiasa hormat dan kasih sayang kepada kedua ibubapa.
4. Jangan sekali-kali menderhaka kepada mereka, kerana derhaka kepada kedua ibubapa adalah suatu dosa besar. Anak yang tidak mendapat keredhaan ibubapnya akan tidak mendapat keredhaan Allah dan ibadatnya tidak diterima Allah swt.
5. Sentiasalah mendoakan dan meminta keampunan untuk mereka, sama ada mereka masih hidup atau setelah mereka meninggal dunia dengan berdoa'
" Ya Allah ampunilah dosaku dan dosa kedua ibubapaku, rahmatilah kedua-duanya sebagaimana mereka memeliharaku pada waktu kecil"
6. Hendaklah memanggil ibubapa dengan panggilan yang disenangi mereka.
7. Gembirakanlah hati ibubapa dengan menolong kerja rumah di samping melayani dengan penuh kasih sayang (jika tinggal bersama) atau dengan memberikan apa juga bantuan mengikut keperluan yang dihadapi semasa menghadapi saki baki hidupnya.
8. Ucapkan salam dan pohon kemaafan kepada ibu bapa ketika bertemu dan berpisah dengan mereka, kerana mungkin salah seorang darinya (anak atau ibu dan bapa) akan meninggalkan dunia yang fana ini tanpa dijangka.
9. Muliakan sahabat-sahabat ibubapa, hubungkan tali silaturrahim dengan keluarga dan sahabt-sahabat mereka.
10. Apabila mereka sudah lanjut umur (tua) dan uzur, hendaklah dipenuhi segala keperluan mereka. Selalu menziarahi mereka kerana dengan ini boleh menghibur dan mentetenteramkannya, sebagai melahirkan kesyukuran kepada Allah terhadap jasabakti yang telah dapat dinikmati.
11. Apabila ibubapa meninggal dunia, anak hendaklah membanyakkan berdoa untuk keselamatan dan mendapat rahmat dari Allah, banyakkan bersedekah dan membacakan ayat-suci Al Quran untuk dihadiahkan pahalanya kepada mereka. Semua kebajikan yang dilakukan akan diterima berterusan pahalanya untuk mereka di sisi Allah swt. Inilah satu kaedah yang berterusaa yang menghubungkan antara anak dan ibubapa walaupun jasad mereka tidak ada lagi.
Semoga panduan ringkas adab atau tanggungjawab anak terhadap ibupapa ini dapat dihayati serta dikongsi bersama oleh kita semua dan anak-anak zuriat kita.

Saturday, July 7, 2012

:')




alangkah indahnya bahtera dan perkahwinan jika dikemudi oleh seorang pemuda acuan AL-QURAN ,
seorang pemuda yang berusaha untuk mencontohi kehidupan RASULULLAH SAW ,

seorang pemuda yang bakal menjadi imam kepada ma'mumnya .

Wednesday, June 27, 2012

terima kasih










mood : Kecewa .
tanpa sedar ,aku ketawa dalam duka .sungguh ku kecewa .

# terima kasih

Monday, June 25, 2012

dengan mengingati ALLAH ,hati menjadi tenang

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers :)
tengah bosan bosan pagi tadi ,aku ber-blogwalking kejap .then terjumpa 1 blog yang sangat sangat berinfo .
pengisian blog tu agak menarik aku rasa . feel free to click here --> Dr.Cinta Punya Blog .

i know you will love her writing ..and me also love love love it very muchhh !
aku rasa aku agak ketinggalan ,haha .sebab bila tengok follower dia ,
'OH ,IM YOUR 11040 FOLLOWER.'
banyak info pasal agama ,and ade jugak entry dia yang bila aku baca ,boleh menitis air mata .
aku sedar ,masih banyak yang belum terlaksana sebagai seorang muslimah ..sebagai seorang hamba ALLAH swt .



sesungguhnya yang tertutup itu indah .
ini untuk awak ,saya dan semua .
let's do it dear ..pakai yang labuh sedikit dari biasa pun dah kira Alhamdulillah ...
ini kata kata dari satu video yang di letakkan dalam blog dia .
sememangnya nak berubah ke arah yang lebih baik itu susah ,payah ..
kerana syaitan akan datang menghasut tanpa henti supaya katakan TIDAK kepada yang baik baik .
tapi kita harus ingat ,
sehebat manapun kita ,secantik manapun kita , setinggi manapun kita berdiri ,
kita tetap manusia .
kita tetap manusia yang tidak boleh lari dari kesilapan ,
semua orang pernah buat silap ,semua orang banyak dosa .begitu jugak dengan diri aku .
tapi kalau menangis kerana menyesal sahaja tidak mampu mengubah apa apa .
melainkan kamu memohon ampun kepada ALLAH swt ,
mintalah kepada dia sebanyak mana sekalipun ,dan DIA tidak akan merungut .
bahkan DIA sayangg ,DIA suka akan hambaNya yang selalu ingat pada Nya .



p/s : jom saling berusaha kepada yang lebih baik .semoga diberkati olehNya . Insyaallah .


Sunday, June 24, 2012

PON PON !tumpang lalu sikett eyhh adek adek abang abang kakak kakak ..
nak tunjuk handmade yang baru siap jap .;)

this is for me ,saje suke suke !
sebab geram tengok kaler die .hehe 


beautiful place to get lost :D





awesome right ?
yeahh !
i just fall in love with the pictures and i really hope that i can dream 'bout this !
HAHA .
i wish i can snap the pictures there ,yoo .








Thursday, June 21, 2012

perginya seorang bapa saudara

| 19 jun 2012 | selasa | 5.55 petang
lokasi : HOSPITAL TENGKU AMPUAN AFZAN(  HTAA )

semua sanak saudara sebak ,sedih ,menangis ,meratap kerana perginya seorang lagi hamba ALLAH yang juga merangkap sebagai bapa saudaraku , ABDUL RAHMAN BIN SAID (49)  senenek sedatuk . dia meninggalkan seorang isteri dan 3 anak .mereka akur ,mereka redha , mereka pasrah .itulah janji ALLAH kepadanya .sokongan diberi tanpa henti ..
ceritanya begini ....

| 19 jun 2012 |
-1.15 pagi -
mak long aku call mak ,dia bagitau pak long koma .
- bangun pagi -
mak bagitau nak pegi hospital kuantan 9.30 pagi nanti ,nak tengok pak long .
- 9.00 pagi -
maklong call lagi sambil nangis nangis ,dia cakap paklong dah tenat .jantung dia dah nak berhenti .
kalau setengah jam lagi tak naik nadi dia , takde harapan . kami terus siap cepat cepat ,capai ape yang sempat then pegi sane .
- 11.30 pagi -
yep ,dari kerteh almost 1 hour 30 minutes jugak la nak sampai sane .cari parking lagi dah nak dekat setengah jam ..hope everything is gonna be ok . maklong cakap kalau sampai hospital tu bagitau guard name paklong ,dia akan bagi masuk ..sebab critical . paklong takleh duk kat wad icu sebab dah penuh .mesin pown dah habis .so kena pakai manual ..nurse bergilir gilir pam alat pernafasan tu .
setibanya kami dekat wad sana ,air mata terus mengalir . tersangatlah sayu hati ni bila tengok maklong tengah bace yaasin ,anak anak dia bisikkan sesuatu kat telinga dia ,nak suruh mengucap .
wayar sana sini .sanak saudara penuh ruang dalam dan koridor luar tu .tunggu dan tunggu .saudara mara makin ramai yang datang .
- 2.00 petang -
masih takde perkembangan , kadar nadi dia masih lagi tak stabil dan masih bergantung pada mesin tu . kami pergi solat dan makan dulu .
- asar -
nadi makin turun ,nurse cabut pam pernafasan tu .then pasang balik .
pam ,pam dan terus pam .
- dalam pukul 5.30petang -
nurse buang pam pernafasan , biar paklong bernafas dengan sendirinya .sebab dengan pakai pam tu ,dia mungkin lebih terseksa .suasana makin tegang ,semua mata yang memandang mula menangis ..dan aku juga .
kami tahu dia dah tak boleh bernafas dengan sendirinya ..maklong rasa dadanya ,jantung dah tak berdegup .
suasana jadi lebih tegang .
kami hanya mampu menunggu mesin nadi tu sampai nombor 0 .
49
48
47
46
45
44
..............
....
.....
..


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0 dan teeetttttttt ________________________________________

YA ALLAH ,dia telah dibawa pergi ..untuk selamanya ......
menangislah air mata darah sekalipun ,dia tidak akan kembali .
hanya doa yang mampu dikirim untuk membantunya disana .

mengikut cerita isterinya ,maklong ...paklong pergi ke hospital seorang diri seperti biasa ..untuk cuci buah pinggang selama 3hari2malam ..pada malam sebelum kejadian ,nurse di wad tersebut tengok dia tekan tekan kepala ,duduk pun tak diam ..sangka nurse ,dia sedang ber'exercise' .
tak lama kemudian ,dia mengalami sawan dan terus koma .
kata doktor ,tekanan darahnya terlalu tinggi sehingga pecah saluran darah di otak ..
jenazah di bawa ke kampung maklong ,FELDA JERANGAU untuk disemadikan disana .
segala urusan berjalan dengan lancar .Alhamdulillah ..

setiap yang hidup pasti akan mati .
dan yang pergi takkan kembali lagi .
doakanlah arwah paklong tenang disana dan ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman .
amin ....
hari ini hari orang ,hari esok hari kita pula .
siapa tahu .
wallahua'lam .AL-FATIHAH .... ~






Thursday, June 14, 2012

how can i calm you ?



bila kita ditimpa masalah atau kesusahan ,mencari seseorang yang boleh mendengar apa jua masalah kita sangat sangatlah susah .
ada yang berpura pura je .. kita cerite penuh dengan emosi ,berair mate dan kadang kadang berapi api bagai nak rak tapi kawan kita punya muka punyalah selamber .. ada jugak yang memang langsung tak tunjuk minat ,bila tanya pedapat ..dia hanya cakap 
'hmm ,ok la tuu ..'
'tak yah pikir sangat '

WHAT ?? nampak sangat dia tengah bagi jawapan selamat kan .nampak sangat tak fokus dengan apa yang kita cakap .arhhh ,yang macam ni la aku lagi beremosi .yang sedih lagi sedih ,yang tengah marah jadi makin nak marah .huahaha !
tapi ada jugak yang memang tak pandai nak beri nasihat kat orang ...golongan yang ni takpe lahh ,nak buat camne kan ... mungkin dia ada sesuatu nak cakap dalam otak dia tapi tak terluah dengan lisan .sekurang kurangnya dia jujur oke .sebab ayat ayat dia akan macam ni ..*kowt
'sorry la ,aku memang tak pandai nak beri nasihat kat orang ..tapi aku boleh dengar ..ko boleh cerita kat aku ..'
nahh ,boleh tahan la jugak kalo camni ..sekurang kurangnya kita rasa lege ,ade orang sudi nak dengar perkongsian dari kita ..
tapi kadang kadang ,aku bercakap sebagai perempuan ok ...pelukan dari seorang kawan/sahabat/pendengar setia boleh meleraikan kekusutan mahupun kesedihan kita .
hey hey ,peluk same jenis lahhh ! nak peluk laen laen jantina buat ape .grr !
macam aku la kan ,tengah tengah sedih nak mampus ni ade orang duduk sebelah and hug me ..then i will hug back tightly !!sebab dari situ aku tahu masih ada orang yang prihatin terhadap diri aku ,terhadap perasaan aku ... oleh sebab itu ,dulu dulu aku pernah buat kawan aku camtu .. bile tengok dia nangis ,aku akan duduk sebelah dia ..bila dia pandang aku ,aku tahu dia mahukan seorang yang boleh kuatkan dia untuk facing mende tu ..walaupun tak mampu nak faham masalah dia ..i'll hug them or hold their hand tightly .
betulkah ?
tak jugakk kan ,lain orang lain caranya ....
sekian dari ASMAA ALI .

peace no war ^^,