like this BLOG ?

Thursday, June 27, 2013

'COVERING' OUR AURAT - KAKI

 Ramai yang pandang remeh pasal aurat kaki kan? sama jugak macam aku dulu ...

orang cakap kaki tu aurat ,pakai laa stokin kaki ..
aku cakap mane ade ,ramai je orang tak pakai sarung kaki .

Sehinggalah 2 tahun lepas *lepas stpm* ,aku diuji oleh-NYA.. tapak kaki aku tibe-tibe tumbuh sejenis penyakit ..
*orang panggil ketuat*.
aku tak pasti ye ke tidak penyakit tu kena kat aku..
Mula-mula kecil ,lepas tu macam dah merebak ,makin banyak...aku nak berjalan memang sakit ,takleh nak pijak mende-mende keras .atas carpet je boleh..selipar pun kene pakai yang lembut je..jalan atas lantai pun kadang-kadang terasa sakitnya..bila jalan ,mesti terhenjut-henjut.maluu sangat mase tu ..macam-macam jenis ubat aku pakai ,losyen pun sapuu jugak ..tapi tak jadi apa-apa pun.
Segala petua mak nenek aku search kat internet ..ade la jugak try tapi still tak jalan ...dalam fikiran aku,sampai tua ke aku mengidap penyakit ni ...alaaa,malu la nak kawen nanti ..
*pikir kawen jerrr ,HAHA *

Dan 1 hari ,aku terdengar orang cakap pakai stokin boleh rawat kaki jadi bersih ,sihat ...
Lama jugak duk pikir .Last-last pakai la jugak ...sebab pikir pakai stokin boleh kurangkan sakit bila nak pijak lantai ..hehe.
Tapi mase tu aku tak pakai laa stokin panjang ,paras buku lali je ..warna-warni lagi mak..dah macam berpantang pulak rasa .HAHA..tiap masa pakai .tido pakai ,bangun tido pun pakai lagi .. tiap hari aku berdoa supaya diampunkan dosa-dosa dan sembuhkan kaki aku ni.
4 hingga 5 bulan jugak laa aku pakai stokin pendek tu ...tiba-tiba aku rasa macam dah boleh pijak ..
Aku tengok kat tapak kaki aku dah takde apa ,bersih ..segala penyakit tu berkumpul kat tapak kaki aku jadi macam sebiji pasir melekat ,lepas buang pasir tu ...aku dah boleh jalan seperti biasa YA ALLAH...aku dah boleh jalan YA ALLAH ....aku dah sihat sepenuhnya YA ALLAH.
ALHAMDULILLAH YA ALLAH....syukurrr sesangat !
Rasa macam nak menangis pun ada.suuuuka sangat time tu ..
Bila dah baik ,aku pun taknak dah pakai stokin ..bila nak keluar esok harinya ,aku tak pakai stokin ...kaki kan dah cantik ...tapi bila tak pakai ,aku rasa sangatt malu ..lebih malu daripada jalan henjut-henjut hari tu.rasa macam aku keluar bertelanjang.
YA ALLAH ,Tuhan je tahu .rase macam nak londehkan je kain ni..sebab nak cover kaki .Uihhh ,tak boleh jadi ni .
Lepas tu ,aku dah buat keputusan untuk meng-cover aurat kaki dengan berstokin.Bukan dengan stokin pendek dah ,tapi stokin panjang ..tak panas pun sebenarnya pakai stokin ni ...tak boleh nak pakai panjang terus takpe ,mulalah dengan stokin pendek-pendek dulu ..mula-mula akan rasa tak biasa .tapi bila dah terbiasa ,akan rasa maluu bila tak pakai ..orang asyik tengok aje kaki kite ..kan? kaki itu aurat sayangg ,berdosa kalau kita dedahkan .masih tak terlambat untuk kita berubah.

gambar hiasan


*’saya’ pulak okey :D*

Apa yang saya nak kongsi ialah Alah Bisa,Tegal Biasa ..saya akan doakan kalian yang ingin berubah akan terus beristiqamah dalam penghijrahan ..Semoga ditetapkan iman.Doakan juga saya supaya sentiasa beristiqamah mencari jalan yang diredhai oleh ALLAH SWT .

No comments: