like this BLOG ?

Thursday, May 23, 2013

Indahnya Tawakkal


‘Sekiranya kamu bertawakal kepada ALLAH dengan sebenar-benar tawakal,nescaya ALLAH memberimu rezeki kepadamu sebagai mana yang diberikanNya kepada burung burung ,terbang dipagi hari dalam keadaan kelaparan dan pulang dipetang hari dalam kekenyangan.’



Kami sekeluarga buat keputusan untuk berniaga dekat kawasan kerja aku,kawasan perindustrian Teluk Kalong.Takde rumah-rumah.Cuma ada kilang-kilang yang beroperasi....mencuba nasib kat situ la pulak.Berbekalkan sekaki payung bulat dan sebuah meja lipat ,kami memulakan perniagaan...umi dan adek perempuan aku berniaga,aku dan kakak kerja..abah pulak dah tua,selalu tak sihat..umi suruh duk rumah aje..jage kebun..semoga kami sekeluarga dimurahkan rezeki dengan usaha,doa dan tawakal ...Aamiin ...


HARI 1#
Hari pertama niaga,semua semangat...lebih-lebih lagi adek aku tu haa..haha.Pukul 10 pagi umi dah datang ,umi jual BIG karipap je hari pertama .waktu rehat pukul 1 petang aku keluar ofis then terus pergi kat umi ..sebab dah bagitahu umi,rehat je aku dan kakak boleh keluar sekejap..pukul 1.45 petang aku masuk la ofis balik . pukul 2.30 petang umi dah kemas-kemas nak balik .umi cakap seorang je datang hari ni ..beli 7 biji big karipap.dapat lah RM7 hari tuu ...sedih laa jugak ,tapi masing-masing pujuk hati ..ini baru permulaan...mungkin sebab hari tu hari sabtu ,sikit je orang bekerja ..tambah pulak kite baru kat situu.sabarlahh hati.., ini ujian dari Allah..ujian diberi bukan untuk mengajar kita berputus asa,tapi mengajar kita menjadi lebih kuat .InsyaALLAH esok masih ada.....

HARI 2#
Umi datang lewat sikit daripada semalam ,pukul 11.30 pagi.hari ni umi buat lauk-pauk siket .ringkas-ringkas je...ikan singgang,sayur goreng,daging masak merah ...sambal belacan..ulam-ulam... tu je laaa.1 jam lebih umi stay kat situ,but still no one stop there..umi call cakap’susahnye nak dapat pelanggan...’.bile dengar umi kate macam tu,sayu sangat hati ni walaupun senyuman terukir di bibir....sabar lah umi,ALLAH dah tetapkan rezeki seseorang hambanya ituu...kejap-kejap lagi ade la pelanggan tu...and last,hari ni ade lah dalam 5 6 orang datang beli..Alhamdulillah ...hari kedua dapatlah RM40.
ALHAMDULILLAH YA ALLAH....
Malam tu  abah sakit kaki ,gout .takleh nak jalan langsung ..kesiann tengok abah :’(
Umi ngan aku bawak abah pegi klinik ,dapat injection sembuhlah ...tapi sekali inject cas RM50 makkk ...mahalnyaaa sekarang...abah diletakkan atas kerusi roda,nak masuk pintu klinik pulak payah..abah berat,dan khudrat umi ngan aku ni ape la sangat ...perempuan..tapi ALHAMDULILLAH trime kaseh ...ade lagi yang sudi bantu kami ..tolong angkat kerusi roda abah,tolong bukakkan pintu ...walau pun nampak kecil,aku tetap hargai ..:’) .. Setiap kali aku rase ‘payahnyaaaa hidup YA ALLAH’,setiap kali itulah aku akan cepat-cepat ingat bahawa ALLAH tidak akan menguji hambanya jika Dia tahu kita tak mampu nak hadapi .Dan ujian ALLAH juga adalah untuk memberi kekuatan kepada kita..ujian ALLAH juga adalah kerana DIA sayang akan hambaNYA....Allahurabbi.


HARI 3#
ALHAMDULILLAH rezeki daripada ALLAH semakin bertambah... jumlah jualan RM80 hari ni...dari jauh dah nampak sengeh adek aku..HAHA.Alhamdulillah YA Allah...murahkanlah rezeki kami sekeluarga...ingatkanlah kami supaya sentiasa ingat untuk bersyukur kepadaMU YA ALLAH....semoga hari-hari seterusnya kami sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang diberi olehMU.

HARI 4#
RM56 . Banyak lauk tak habis hari ni ... daging ,sayur ,ayam....umi ngan adek macam ade ‘frust’ sikit...5% .Apa-apa pun,Syukur kepada Allah ...

HARI 5#
Hari ni nasi habis awal ..aku keluar rehat pukul 1 ,nasi dah habis.tinggal lauk aje siket-siket .
Sampaikan kerak nasi pun orang mintak beli lagi.Alhamdulillah...murah sungguh rezeki hari ni..hari ni dapat RM92.Terima kaseh YA ALLAH ,kerana makbulkan doa hambaMU ini....setiap hari aku berdoa agar dimurahkan rezeki kami sekeluarga,diberi petunjuk ke jalan yang benar ..InsyaALLAH J
Rezeki itu ada dimana-mana .tak perlu takut untuk mencuba .kalau tak boleh cara A,guna cara B ..tak jalan cara B,guna cara C pulak ...sampailahhh Z.. hidup berniaga ni macam roda jugak,kadang kita di atas kadang kita di bawah.Sabar adalah ubatnya ....bila kita diberi rezeki lebih hari ni,itu maknanya ALLAH sedang beri kita semangat untuk mulakan hari esok...dan bila kita mengalami kerugian,itu maknanya ALLAH sedang nasihatkan kita supaya tidak mudah berputus asa untuk mulakan hari esok ... J


###  5 hari telah pun berlalu...Tujuan aku bercerita disini tiada niat lain selain ingin berkongsi rasa hati serta pengalaman berniaga di tepi jalan..Segalanya bermula dari bawah.Ada turun,ada naik .Cara menerima setiap yang berlaku itu ada pada kita sendiri ...Sama ada menerima dengan cara positif ataupun negatif .ALLAH telah tetapkan seseorang itu dengan rezekinya masing-masing.Berbaik sangkalah dengan ALLAH SWT.InsyaALLAH pasti berjaya .

Salam Sayang,
PENCINTA ILAHI

No comments: